Rugklachten en Ischias

Rugpijn is een verzamelnaam voor allerlei klachten zoals o.a.: spit, kou op de rug, hernia, artritis (gewrichtsontsteking), slijtage, lumbago en ischias. Rugpijn is vaak een lange en pijnlijke geschiedenis. Met pijn in de rug kan niemand goed functioneren. Het is daarom één van de belangrijkste oorzaken van ziekteverzuim en één van de meest voorkomende redenen om een arts te bezoeken.

Pijn in de rug kan verschillende oorzaken hebben zoals o.a.:
• blessures door bv. een ongeval
• langdurig zitten in een verkeerde houding (bv. tijdens autoritten)
• fout tillen en bukken
• gebruik van een slechte matras
• slechte houding bij zitten, staan of lopen

Andere oorzaken zijn o.a.:
• te weinig lichaamsbeweging
zwangerschap
• stress
• verzwakking van de spieren
• overgewicht
• aangeboren afwijkingen of erfelijke factoren.

Zowel de stand als de souplesse van de wervelkolom heeft een grote invloed op het lage gedeelte van de rug. Dus als één of meerdere wervels niet naar behoren functioneren, ontstaat er een enorme spanning op dit gedeelte van de rug. Het gevolg is dat de hier gelegen spieren en zenuwen sneller geïrriteerd kunnen raken.

Symptomen

Pijn in de rug kan zich op verschillende manieren uiten. Soms is de pijn heel nauwkeurig aan te duiden zoals bij pijnscheuten. In andere gevallen voelt rugpijn algemeen aan, zoals stijfheid of een “zwaar of vermoeid gevoel”. Rugpijn kan tijdens of vlak na een inspanning optreden, maar ook pas enkele uren, weken of zelfs maanden later. Pijn is een waarschuwing van het menselijke lichaam dat er iets aan mankeert.

Symptomen

Ischias

Als de ischiaszenuw geïrriteerd is, kan dit tot een ontsteking ervan leiden. De ischiaszenuw loopt vanuit de wervelkolom in de lage rug, via de bil en het been naar de voet. Een doffe pijn onder in de rug kan een signaal zijn voor het beginstadium van ischias. Bij sommige bewegingen kan die pijn scherp en stekend zijn. Als de aandoening verergert, breidt de pijn vaak uit naar de bilspier aan één zijde en soms naar beide zijden. Als ischias zich nog verder ontwikkelt, kan de pijn via het dijbeen en de knie zelfs naar het onderbeen uitstralen. De pijn is dan vaak voelbaar aan de achterkant van het been, maar kan ook aan de zijkant van het been optreden.

Anatomie

Enige kennis van de anatomie van de rug geeft een beter inzicht in het ontstaan van ischias. Het onderste gedeelte van de wervelkolom bestaat uit vijf lendenwervels die door het heiligbeen met de heupbeenderen verbonden worden (zie tekening). Spieren, pezen en banden zorgen voor stabiliteit en maken de lage rug soepel en beweeglijk. Ook de tussenwervelschijven (die zich tussen de lendenwervels bevinden) bevorderen de beweeglijkheid van de wervels. Een lendenwervel vormt samen met de wervel daaronder aan beide zijden een opening. Hieruit komen zenuwen vanuit het ruggenmerg. Deze zenuwen komen bij elkaar en vormen samen de ischiaszenuw. Dit is de grootste zenuw van het menselijke lichaam.

Oorzaken van ischias

Ischias kan veroorzaakt worden door overbelasting van de onderrug, afwijkingen aan de wervels of tussen-wervelschijven, artrose (slijtage) en artritis (gewrichts-ontsteking) in de lage rug en het bekken. Andere oorzaken zijn o.a. bovenmatige inspanning, overgewicht en een slechte conditie of houding.

Chiropractie

Chiropractie is een geneeswijze die al meer dan 100 jaar bestaat. De behandeling richt zich op stoornissen in het functioneren van het bewegingsapparaat en de relatie met het zenuwstelsel. Een chiropractor controleert de wervelkolom op blokkades. Door een gedegen onderzoek en een gerichte behandeling lokaliseert en corrigeert de chiropractor deze blokkades. Hierdoor wordt de doorstroming van de zenuwen hersteld en kan het lichaam zichzelf weer genezen.

Chiropractische zorg bij vaak terugkerende duizeligheid

Bij onze praktijk komen wij in contact met veel verschillende cliënten en daarmee een breed scala aan lichamelijke klachten. Eén van de meest voorkomende klachten die wij van cliënten horen is duizeligheid, hoewel dit meestal niet de belangrijkste reden van hun bezoek is.