Chiropractische zorg bij een frozen shoulder

Zoals de naam wellicht al doet vermoeden, heeft u bij een frozen shoulder last van een stijve schouder. Bovendien komt er veel pijn bij kijken. Hierdoor kunt u belemmerd zijn in uw dagelijks leven bij activiteiten zoals aan- en uitkleden, iets uit een kast pakken en tijdens het sporten en autorijden. Wilt u zo snel mogelijk van uw frozen shoulder afkomen? Lees dan snel verder hoe chiropractie u hierbij kan helpen!

Wat zijn de symptomen van een frozen shoulder?

Een frozen shoulder begint met pijn rond uw schoudergewricht, die kan uitstralen naar uw bovenarm. De pijn wordt steeds erger en u kunt hevige pijnscheuten ervaren. Uw schouder verstijft en kan zelfs vast komen te zitten. In het begin zult u alleen pijn ervaren tijdens het bewegen, maar later ook als u uw arm stilhoudt of als u erop gaat liggen. Hierdoor kan uw slaapritme verstoord raken.

“Bij een frozen shoulder zult u in het begin alleen pijn ervaren tijdens het bewegen, maar later ook als u uw arm stilhoudt of als u erop gaat liggen.”

Hoe ontstaat een frozen shoulder?

Meestal ontstaat een frozen shoulder doordat u uw arm niet meer kunt of durft te bewegen vanwege de hevige pijn die u ervaart. Deze pijn wordt veroorzaakt doordat de binnen- en buitenkant van het gewrichtskapsel ontstoken is.

Vaak is het onbekend wat de precieze aanleiding is geweest voor het ontstaan van de frozen shoulder. Mogelijke oorzaken zijn werken met uw armen boven uw hoofd of steeds dezelfde beweging maken. Een val op uw schouder of breuk in uw schouder, bovenarm of sleutelbeen kunnen ook oorzaken zijn. Ten slotte kunnen stress en voortdurende spanning de boosdoener zijn.

Hoe ziet het herstelproces van een frozen shoulder eruit?

Het verloop van een frozen shoulder en het herstel ervan kent drie fasen:

De verstijvende fase: enkele weken tot gemiddeld 9 maanden
In de eerste fase wordt de pijn en stijfheid in uw schouder langzaam erger. Ook in rust zult u klachten ervaren. In deze fase is het verstandig om uw schouder niet te forceren, maar wel rustig kleine bewegingen uit te voeren.

De bevroren fase: gemiddeld 4 tot 9 maanden
In deze fase neemt de pijn weer langzaam af, maar de stijfheid blijft op hetzelfde niveau aanwezig. U kunt geleidelijk intensiever gaan oefenen.

De ontdooiende fase: gemiddeld 4 tot 12 maanden
In de laatste fase is het belangrijk om oefeningen uit te blijven voeren. Hierdoor verdwijnt de pijn volledig en komt de beweeglijkheid langzaam terug tot bijna het oude niveau. U kunt uw schouder steeds meer gebruiken in het dagelijks leven. Wel is het belangrijk om erop te letten dat u niet steeds dezelfde beweging maakt, bijvoorbeeld op uw werk.

“De voornaamste techniek die door chiropractoren wordt gebruikt, is de manipulatie, ook wel “kraken” genoemd. Hierbij worden gewrichten behandeld waar een afwijking of blokkade is geconstateerd.”

Hoe kan chiropractie bijdragen aan de behandeling van een frozen shoulder?

Wanneer u uw frozen shoulder niet laat behandelen, kan het tot meer dan drie jaar duren voordat u er vanaf bent. Chiropractische zorg kan dit proces flink versnellen.

De voornaamste techniek die door chiropractoren wordt gebruikt, is de manipulatie, ook wel “kraken” genoemd. Hierbij worden gewrichten behandeld waar een afwijking of blokkade is geconstateerd. Door druk uit te oefenen op de schouder, ontstaan er hele kleine bewegingen in het gewricht en wordt de bewegingsvrijheid hersteld. Hierdoor worden de zenuwen die verantwoordelijk zijn voor de pijn als het ware ontlast, waardoor de pijn afneemt.

Naast de directe behandeling van uw frozen shoulder, geeft een chiropractor oefeningen mee die u kunt doen om de stijfheid in uw schouder verder af te laten nemen. De stijfheid in uw schouder is immers ontstaan doordat u door de pijn minder bent gaan bewegen. Een chiropractor kan u uitleggen welke oefeningen geschikt zijn voor u, zodat u binnen uw pijngrens toch kunt blijven bewegen.

Patiënten die chiropractische behandelingen hebben ondergaan voor een frozen shoulder zeggen na enkele behandelingen al vooruitgang geboekt te hebben. Na elke behandeling ervaren ze een steeds grotere bewegingsvrijheid.

Herstel van een frozen shoulder bij Chiropractie Praktijk Kennemerland

Onze chiropractoren bij Chiropractie Praktijk Kennemerland zullen een persoonlijk hersteltraject opzetten. Hierbij zullen we u vervolgens begeleiden, zodat de klachten op een snelle en effectieve manier kunnen verdwijnen en de kans op een terugkerende blessure wordt geminimaliseerd!

Mocht u nog vragen hebben of willen starten met uw herstel, neem dan vrijblijvend contact met ons op!