7 Chiropractische Tips voor Thuiswerken

De gevolgen van de huidige Corona uitbraak zijn heel erg groot. Iedereen kent wel de berichten over de volle ic’s en iedereen merkt wel de gevolgen van de maatregelen van overheid.

De gezondheid van (corona) patiënten is belangrijk dus daarom wordt alles in het werk gesteld om deze mensen te ondersteunen.

Maar een directe besmetting met het virus is niet de enige aanval op uw gezondheid in deze periode. Door de maatregelen zijn er ook andere gezondheidsproblemen die opeens in grote getale de kop opsteken:

  • Depressie (door eenzaamheid)
  • Stress (door thuiszitten in kleine ruimtes)
  • Rugklachten (door het thuiswerken op slechte werkplekken)

Met name dit laatste, de rugklachten zijn een groot probleem. Wij willen u een aantal adviezen geven om de klachten te verminderen/voorkomen.

Meer informatie opvragen?

Stuur ons een mailtje of bel ons op 023-5427540

Rugklachten als gevolg van het Thuiswerken

Op onze werkplek heeft onze werkgever meestal een aantal maatregelen getroffen die waarborgen dat er een goede werk of zithouding is. Dit betekent een bureau op de juiste hoogte, een scherm op ooghoogte en een stoel die goed is afgesteld.

Hierdoor worden rug, schouders, nek en polsen deels ontzien tijdens het werken achter een computer.

Wanneer mensen thuis werken, achter hun eigen kleine bureautje of aan de eettafel, dan zijn deze werkplekken vaak niet goed ingericht. En dit heeft heel veel pijn en leed door rugklachten als gevolg.

Niet voor niets, wordt er al aan de bel getrokken door organisaties om het alarmerend grote aantal mensen met rugklachten door het thuiswerken.

Als chiropractor zijn wij als doelgroep, experts op het gebied van klachten die haar oorsprong vinden in de wervelkolom. Juist zaken als rugklachten zijn daarom het vakgebied van de chiropractie.

Wij bieden u graag een aantal handvatten om deze periode beter door te komen.

Ben Bolsenbroek – Neurologisch Chiropractor

“Als chiropractor zijn wij als doelgroep, experts op het gebied van klachten die haar oorsprong vinden in de wervelkolom.”

Rugklachten als gevolg van het Thuiswerken

Op onze werkplek heeft onze werkgever meestal een aantal maatregelen getroffen die waarborgen dat er een goede werk of zithouding is. Dit betekent een bureau op de juiste hoogte, een scherm op ooghoogte en een stoel die goed is afgesteld.

Hierdoor worden rug, schouders, nek en polsen deels ontzien tijdens het werken achter een computer.

Wanneer mensen thuis werken, achter hun eigen kleine bureautje of aan de eettafel, dan zijn deze werkplekken vaak niet goed ingericht. En dit heeft heel veel pijn en leed door rugklachten als gevolg.

Niet voor niets, wordt er al aan de bel getrokken door organisaties om het alarmerend grote aantal mensen met rugklachten door het thuiswerken.

Als chiropractor zijn wij als doelgroep, experts op het gebied van klachten die haar oorsprong vinden in de wervelkolom. Juist zaken als rugklachten zijn daarom het vakgebied van de chiropractie.

Wij bieden u graag een aantal handvatten om deze periode beter door te komen.

Ben Bolsenbroek – Neurologisch Chiropractor

“Bekkenproblematiek is bij uitstek problematiek waarbij grondige anatomische kennis van pas komt.”

Chiropractische Tips voor het Thuiswerken

De werkplek

  1. Zorg voor een goede werkplek, natuurlijk binnen de mogelijkheden. Hierbij doelen wij op een voldoende ruim oppervlak waar uw onderarmen op kunnen rusten. Wanneer uw onderarmen op het bureau of tafel liggen, moeten deze in een rechte hoek kunnen liggen zonder dat uw schouder afhangt of juist hoger gaat staan.

U kunt bijvoorbeeld door boeken onder de poten te leggen, de hoogte van het bureau aanpassen.

  1. Om de monitor/beeldscherm op ooghoogte te krijgen, kunt u ook werken met een stapeltje boeken als verhoging.
  2. Wij raden altijd een apart toetsenbord aan, omdat u hiermee minder verkramping in uw polsen krijgt.
  3. De stoel tenslotte, dient ervoor te zorgen dat uw voeten plat op de grond kunnen staan met uw knieën in een hoek van 90 graden. U kunt bijvoorbeeld een kleine verhoging onder uw voeten zetten als steuntje.

Zorg ervoor dat u met een rechte rug, ontspannen maar wel met ondersteuning, achter uw computer kunt zitten.

Bewegen tijdens het Thuiswerken

Net zo belangrijk als een goede werkhouding (werkplek) is het bewegen tijdens het werken. U voorkomt hiermee verkramping en zorgt ervoor dat spieren en gewrichten even kunnen ontspannen.

  1. Houd als richtlijn dat u niet langer dan 45 minuten achter elkaar zit. Zet desnoods een klein wekkertje. Na 45 minuten kunt u even een glas water halen, de vaatwasser uitruimen of even de trap op en af lopen. Zorg er in ieder geval voor dat u even de benen strekt.
  2. Naast bewegen is het ook goed om rek en strek oefeningen te doen. U kunt bijvoorbeeld uw armen naar beneden laten hangen en deze los schudden. Ook is het goed om draaibewegingen met uw schouders/armen te maken om deze even los te schudden. Vergeet ook niet uw hoofd te draaien of enkele keren zijdelings te buigen. De nek kan vast gaan zitten door het langdurig in één houding zijn.
  3. Water en eten. Heel eenvoudig, vergeet niet goede voeding te nemen. Juist thuis is het makkelijk om goede voeding te vergeten. Zet dus een karaf water klaar en schenk regelmatig in. Een doosje tomaten, een banaan of schaaltje yoghurt met noten kunnen ervoor zorgen dat u geen “dip moment” krijgt (een moment waarop we vaak naar de kast voor chocolade of koelkast voor een andere snack lopen).

Wat als u toch last van uw Rug Houdt/Krijgt?

Gelukkig is uw chiropractor er nog steeds. Wij hebben onze aanpassingen doorgevoerd zodat wij nog steeds veilig cliënten kunnen zien. Dit betekent dat we extra maatregelen nemen maar dat wij nog wel de zorg kunnen beiden die mensen van ons verwachten.

Wanneer u behoefte heeft aan uw specialist, dan weet u ons te vinden!

Chiropractische Zorg

Chiropractische zorg is gericht op herstel van het lichaam, nooit op onderdrukken van symptomen.

Lees Ook

Chiropractische Zorg bij Niet Aangeboren Hersenletsel

Chiropractische Zorg bij Niet Aangeboren HersenletselIn de medische wereld wordt een sterk onderscheid gemaakt tussen aangeboren en niet aangeboren hersenletsel. Met aangeboren hersenletsel worden dus aandoeningen bedoeld die iemand van voor de geboorte heeft. Deze...

Een Duidelijke Uitleg en een Voorbeeld van Brain Plasticty

Een Duidelijke Uitleg en een Voorbeeld van Brain PlastictyEen term die steeds bekender begint te worden onder mensen met een interesse in gezondheid, is brain plasticity. Brain plasticity is grofweg te vertalen met de plasticiteit van het brein. Wat eigenlijk neerkomt...